Wiadomości

Mazda5 z silnikiem 1.6 diesel

Mazda 5 dopiero trafiła na rynek, a już jest hitem sprzedaży w Europie. Szczególnie przypadła do gustu tym klientom, którzy prowadzą aktywny tryb życia i dużo jeżdżą. Dziś Mazda uzupełnia swoją ofertę w segmencie minivanów dzięki wersji z nowym silnikiem Diesla 1,6 l common-rail. Mazda5 z takim silnikiem pod maską dynamicznie przyspiesza, jest niedroga w eksploatacji.

Silnik 1,6 l jest mniejszy, ma blok wykonany ze stopu aluminium i rozrząd z ośmioma zaworami i pojedynczym wałkiem (SOHC). Połączony jest z niewielką, lekką skrzynią biegów. Ten układ napędowy Mazdy5 1.6 Diesel jest o 120 kg lżejszy niż w poprzednim modelu. Przyczynia się to do znaczącego obniżenia zużycia paliwa.

Silnik Mazdy5 1.6 Diesel zużywa o 14,8 procent mniej paliwa (5,2 litra na 100 km) niż dwulitrowy Diesel w wersji standard power, który zastąpił. Oczywiście nowy silnik spełnia wymagania normy Euro V.

Ośmiozaworowy rozrząd z pojedynczym wałkiem ma mniej części ruchomych w porównaniu do układu dwuwałkowego. Dzięki temu można było zmniejszyć tarcie w układzie rozrządu, co przyczynia się do komfortu korzystania z silnika MZ-CD 1.6. Optymalizacja polegała również na zastosowaniu nowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych, które podają paliwo pod ciśnieniem sięgającym 1600 bar. Umożliwiają one precyzyjną kontrolę nad dawkami i zastosowanie wtrysku pilotującego, czyniącego proces spalania łagodnym. W rezultacie Mazda5 1,6 l Diesel rozwija moc o 5 KM większą niż poprzednia wersja 2,0 Diesel standard power, którą zastępuje. W połączeniu z zaawansowanymi wygłuszeniami, zastosowanymi w Mazdzie5, zabiegi poczynione przy silniku przynoszą efekt w postaci cicho, płynnie pracującego silnika Diesla.

Turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) pozwala silnikowi uzyskać maksymalny moment obrotowy 270 Nm dostępny w szerszym zakresie obrotów (między 1750 i 2500 obr/min), co ułatwia jazdę na co dzień. Maksymalna moc 85 kW/115 KM przy niskich 3600 obr/min pozwala na dynamiczną i komfortową jazdę. Mazda5 osiąga prędkość maksymalną 180 km/h na szóstym biegu.

Mazda