Wiadomości

Jeep Grand Cherokee 2014

Na zbliżającym się Salonie Samochodowym w Genewie zostanie zaprezentowany nowy Jeep Grand Cherokee MY 2014. Poniższe zdjęcia pokazują to auto w całej okazałości.

MY14 to z wyglądu model WK2 2011 produkowany od 2010 roku do chwili obecnej, którego poddano faceliftingowi. Premierowa wersja upodabnia się do znanego w USA Grand Cherokee SRT8 z 2012 roku, głównie za sprawą designu zderzaków. Jednak podobieństwo widać po bardzo ogólnym porównaniu nowego i poprzednich Jeep’ów.

W MY14 jest sporo nowości. Z przodu Jeep wygląda teraz bardziej sportowo i elegancko jednocześnie, obniżono 7-szczelinową kratę chłodnicy, reflektory są teraz cieńsze, a charakterystyczny grill został lekko podniesiony, tak samo światła przeciwmgielne. Z tyłu zamontowano większe światła LED do jazdy dziennej, zmieniono kształt spoilera, tylnej klapy, dzięki czemu poprawi się widoczność, a także kształt tylnego zderzaka.

W kabinie do wykończenia wnętrza użyto skóry Natura Plus oraz drewna. Dostępne są różne wersje kolorystyczne. Nowoczesnym akcentem jest 8,4-calowy ekran dotykowy systemu Uconnect umiejscowiony na środkowej konsoli. Można nim sterować również za pomocą komend głosowych. Ciekawostką jest wersja Summit, która poza pełną skórą i materiałowym wykończeniem np. słupków przednich i podsufitki we wnętrzu, oferuje system audio z 19-głośnikami, w tym 3 subwoofery, 12-kanałowym wzmacniaczem o mocy aż 825 W i dźwiękiem HD.

Nowością, zarówno w wersjach z silnikiem  3.0 l V6 turbodiesel, jak i w wersjach benzynowych, jest nowa 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów grupy Chrysler, która zapewnia ograniczenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń.

Poszczególne mapy zmiany przełożeń nowej automatycznej skrzyni biegów powodują, że skrzynia biegów dostosowuje się do warunków jazdy. „Inteligentne” oprogramowanie uwzględnia czynniki zmienne, m.in. przebieg momentu obrotowego, przypadki redukcji biegu, przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne, zmiany nachylenia drogi oraz przyczepności i częstotliwość zmiany przełożeń w celu zoptymalizowania płynności oraz punktów zmiany zakresów pracy pod kątem ekonomiki paliwowej, osiągów i ogólnej dynamiki pojazdu. 


Do redukcji zużycia paliwaw nowym Grand Cherokee MY14 przyczynia się także funkcja EcoMode, pozwalająca optymalizować mapę zmiany przełożeń skrzyni biegów oraz działanie systemu dezaktywacji cylindrów Fuel Saver w silniku V8. Tryb EcoMode załączany jest automatycznie w momencie uruchomienia silnika, lecz można go wyłączyć przyciskiem na konsoli centralnej, jeżeli zamiarem kierowcy jest zwiększenie dynamiki osiągów podczas jazdy. EcoMode współpracuje także z systemem zawieszenia pneumatycznego Quadra-Lift, powodując obniżenie prześwitu, poprawiając aerodynamikę pojazdu w celu optymalizacji właściwości jezdnych.

W Jeepie MY14 zastosowany został system ułatwiający jazdę w terenie o nazwie Selec-Speed Control. Służy on do kontroli prędkości pojazdu, zarówno podczas zjazdu, jak i podjazdu, przy pomocy łopatek umieszczonych na kierownicy, bez konieczności używania pedału przyspieszenia czy hamulca.

Nowościami sa także systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy, można tu wymienić „ForwardCollisionWarning”, ostrzega o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd, oraz „Crash Mitigation”, sprawdza za pomocą czujników radarowych, czy pojazd nie zbliża się zbyt szybko do pojazdu znajdującego się przed nim i wysyła, w razie konieczności, sygnał do kierowcy w celu zapobiegnięcia ewentualnej kolizji. Jeżeli kierowca nie zareaguje, systemy automatycznie hamują samochód, aby uniknąć zderzenia z pojazdem jadącym z przodu.

Nowy Jeep Grand Cherokee 2014 pojawi się w salonach w Europie w trzecim kwartale 2013 roku,  dostępny będzie w wersjach Laredo, Limited, Overland i Summit różniących się wyposażeniem.

Fiat, am