Fiat Zagato
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2011 r. debiutuje Fiat 500 Coupé Zagato – koncepcyjny samochód stworzony przez jedną z najsławniejszych firm z branży wzornictwa motoryzacyjnego, we współpracy z Centro Stile, należącym do Fiat Group Automobiles.
Prototyp prezentowany na stoisku Fiata wyróżnia zaokrąglona, choć zdecydowanie sportowa i nowoczesna sylwetka, której inspiracją był poprzednik tego samochodu, skonstruowany w latach 50. ubiegłego wieku przez znanego włoskiego projektanta na podwoziu ówczesnego Fiata 500. Mimo że, w stosunku do pierwotnej wersji, wygląd zewnętrzny kolejnych modeli Zagato został całkowicie zmieniony, dzisiejsi projektanci postanowili podkreślić sylwetkę Fiata 500, podobnego już do Coupé, nadając mu jeszcze bardziej agresywny wygląd. Ponadto jedyny w swoim rodzaju kształt dachu przypomina charakterystyczny „podwójny garb”, prawdziwy symbol Zagato, który łączy obniżenie tego samochodu z wciąż niezwykłym komfortem jego wnętrza.
Podobnie, jak wiele aut koncepcyjnych skonstruowanych w przeszłości, Fiat 500 Coupé Zagato to klasyczny samochód typu „2+2″, zachowujący kompaktowe wymiary modelu, na którym bazuje: 355 cm długości, 163 cm szerokości i 149 cm wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 230 cm. Jest to więc kompaktowy samochód, który pod maską kryje rewolucyjny dwucylindrowy silnik TwinAir o mocy 105 KM, dający maksymalną satysfakcję z jazdy i zapewniający jednocześnie znakomite osiągi, odwołujące się do filozofii „downsizingu”, przy znacznym obniżeniu zużycia paliwa i poziomu emisji. Wyniki te osiągnięto m.in. poprzez odpowiedni dobór i dopasowanie turbosprężarki.
Silnik TwinAir o mocy 105 KM, debiutuje właśnie w modelu Fiat 500 Coupé Zagato i jest silnikiem idealnie nadającym się do sportowych samochodów o kompaktowych wymiarach, o czym świadczy wysoka wartość momentu obrotowego (155 Nm przy 2500 obr/min) i absolutny rekord pod względem mocy (105 KM przy 5500 obr/min). Ponadto przy wskaźniku 124 KM z 1 litra pojemności skokowej, silnik ten jest również jednym ze światowych liderów w kwestii objętościowego wskaźnika mocy. Wszystko to przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa i niedoścignionego w tej kategorii poziomu emisji CO2: 95 g/km.
Fiata 500 Coupé Zagato zaprojektowano głównie z myślą o młodej i dynamicznej męskiej Klienteli, ale odpowiada on również potrzebom żeńskiej części odbiorców, co jest zasługą dokładnego wykończenia i zastosowanych rozwiązań stylistycznych, które występują w najciekawszych trendach kolorystycznych i materiałowych. Prototypowy model został pokryty żółtym lakierem „Pop”, jest to specjalny trójwarstwowy lakier o kolorze wpadającym w odcienie bieli, podkreślając sylwetkę samochodu, nadając jej energii i dynamicznego charakteru.
Foto: Rutger van der Maar