Zabezpiecz swój lakier
Sezon urlopowy rozpoczął się na dobre. W rodzinne wyjazdy nad morze czy jezioro, w góry, na działkę najczęściej wybieramy się samochodami. Przed wakacyjnymi wojażami warto zabezpieczyć karoserię. Dlaczego? Powodów jest co najmniej kilka…
Karoseria jest niczym ludzka skóra. Brudzi się naturalnie i w związku z tym potrzebuje systematycznego oczyszczania i odżywienia, dlatego warto poświęcić jej uwagę. Regularne korzystanie z usług myjni automatycznej, prowadzi najczęściej do utracenia pierwotnego blasku i połysku lakieru. Dlatego tylko własnoręczna opieka nad karoserią, przy użyciu specjalistycznych preparatów, pozwoli na uzyskanie prawidłowego efektu.
Kompleksowa pielęgnacja i ochrona lakieru składa się z trzech etapów. Są to: usuwanie miejscowych rys, likwidacja zniszczonej warstwy lakieru oraz nałożenie warstwy nabłyszczająco – ochronnej. Wymienione zabiegi zawsze należy poprzedzić dokładnym umyciem auta. Taki zabieg pozwoli odsłonić wszelkie niedoskonałości. Po oględzinach można zatem przystąpić do pierwszej fazy, usuwania płytkich zarysowań, stosując specjalne pasty do tego celu, np. K2 Ultra Cut.
Produkty tego typu składają się z tysięcy mikroziaren, które skutecznie potrafią usunąć powierzchowne rysy wygładzając w miejscu użycia uszkodzony lakier (głębsze ubytki, wyraźnie sięgające podkładu lub głębiej, wymagają niestety wizyty u lakiernika). Po tym etapie warto usunąć zwietrzałą i zmatowiałą wierzchnią warstwę lakieru. Do tej czynności dedykowane są pasty lekkościerne. Składają się z drobniejszego ścierniwa (w nowoczesnych pastach stosuje się nanowielkości cząsteczki dające o 25% lepsze efekty od produktów starego typu), które pozwoli na likwidację zmatowiałej warstwy lakieru i zdecydowanie łatwiejsze wygładzenie mniejszych rys występujących na powłoce lakierniczej. Przeprowadzenie dwóch pierwszych zabiegów powinno być dopełnione nałożeniem warstwy ochronnej.
Aby utworzyć trwałą warstwę zabezpieczającą karoserię przed działaniem szkodliwych czynników, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego połysku, należy dokładnie nawoskować lakier. Na rynku dostępny jest szeroki wybór past. Ich podstawowym składnikiem jest wosk Carnauba – najtwardszy wosk znany na świecie, pochodzący z brazylijskich palm. Nałożenie warstwy ochronnej, za pomocą wspomnianego wosku, zapobiega powstawaniu korozji wywołanej „kwaśnymi deszczami” (np. w miejscu wżerów po żywicy, czy ptasich odchodach). Zabezpiecza także przed promieniami UV, które przyspieszają proces starzenia powłoki lakierniczej kilkukrotnie. Tego typu środki mogą być stosowane do wszelkich rodzajów i kolorów lakieru, zarówno tych tradycyjnych jak i metalizowanych.
Planując jakąkolwiek pracę należy uwzględnić panującą pogodę. Produkty do lakieru zostały stworzone z myślą o łatwej aplikacji, lecz mimo rzadkiej konsystencji, po nałożeniu na rozgrzaną od słońca karoserię, stosunkowo szybko wysychają, przyklejając się do jej powierzchni, co znacznie utrudnia ich poprawne rozprowadzenie i przynosi efekt odwrotny do zamierzonego. Do korzystania ze środków pielęgnujących i zabezpieczających lakier nie potrzebne są wyspecjalizowane umiejętności. Efekt końcowy zależy tylko od dokładności. Warto wiedzieć, że zadbany lakier dłużej utrzymuje swoje właściwości – nie jest kruchy, a zabezpieczony woskiem, mniej podatny na uszkodzenia przy uderzeniach kamyczków czy otarciach.
Publicon