Ekologia

Ekologiczny luksus – Cadillac

Detroit – Koncern General Motors zaprezentował dalsze możliwości wykorzystania potencjału drzemiącego w napędzie elektrycznym, tym razem w formie luksusowego samochodu koncepcyjnego Cadillac Converj. Cadillac Converj został zaprojektowany jako dobrze wyposażone, duże coupe z odważną stylistyką nadwozia i szeroką gamą interaktywnych technologii.

Czteromiejscowy samochód koncepcyjny Converj ma zaprezentować rewolucyjną technologię napędu elektrycznego opracowaną przez GM, o nazwie Voltec, której zadaniem będzie napędzać luksusowe coupe z typową dla Cadillaca, bezkompromisową linią nadwozia. Zastosowana technologia pozwala przejechać 40 mil (64 km) z wykorzystaniem napędu elektrycznego, który nie wydziela żadnych gazów i spalin, a dodatkowy silnik-generator zwiększa zasięg o kolejne kilkaset kilometrów.

Elektryczny napęd o nazwie Voltec, zastosowany w modelu Cadillac Converj, zbudowany jest z akumulatora o strukturze litery T i pojemności 16 kWh, elektrycznej jednostki napędowej i czterocylindrowego silnika-generatora. Energia elektryczna jest podstawowym źródłem napędu samochodu.

Akumulator z systemem zarządzania temperaturą zawiera ponad 220 ogniw litowych, które zasilają podstawową jednostkę napędową modelu Converj. Samochód może przejechać 40 mil (64 km) wyłącznie na energii elektrycznej, bez spalania benzyny i wydzielania spalin. Akumulator jest zintegrowany z podwoziem modelu Converj, a ładowanie odbywa się poprzez podłączenie go do gniazda elektrycznego. W przypadku gniazda 240V ładowanie akumulatora trwa poniżej 3 godzin, a po podłączeniu go do gniazda 120V czas ładowania wydłuża się do ośmiu godzin.

W momencie, gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, Converj płynnie przełącza się na napęd o zwiększonym zasięgu. Na drugim poziomie zasilania energia elektryczna niezbędna do zasilania samochodu generowana jest podczas jazdy, przez silnik zasilany w technologii flex-fuel, który działa podobnie do domowych generatorów prądu. Silnik-generator zapewnia stały dopływ energii przez setki kilometrów, aż do ponownego tankowania lub podłączenia do źródła prądu w celu naładowania akumulatora. Tryb o zwiększonym zasięgu pozwala wyeliminować obawy związane z ograniczonym zasięgiem samochodów napędzanych wyłącznie silnikami elektrycznymi, które nie dysponują zapasowym zasilaniem w momencie, gdy poziom naładowania akumulatora jest bardzo niski.

Niezależnie od tego, czy samochód jest napędzany w trybie elektrycznym, czy w trybie o rozszerzonym zasięgu, za napęd odpowiada elektryczny układ przeniesienia napędu. Układ przekształca energię elektryczną z akumulatora lub silnika-generatora na energię mechaniczną wykorzystywaną do napędzania przednich kół. Układ zapewnia również 370 Nm momentu obrotowego w trybie wspomagania przyspieszania oraz 120 kW mocy. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h (100 mil/h).

W obu trybach pracy osiągi samochodu są bezkompromisowe. W celu zwiększenia komfortu jazdy Converj wyposażony jest w magnetyczny moduł Magnetic Ride Control, opracowany przez GM, a z myślą o jeszcze bardziej ekonomicznej jeździe zastosowano układ odzyskiwania energii, który magazynuje ją w akumulatorze podczas hamowania.

Atuty Cadillaca Converj:

– coupe z kabiną dla 4 osób,

– 21-calowe koła z przodu i 22-calowe z tyłu,

– nadwozie pokryte trzema warstwami ciemnoszarego lakieru, nazwanego „Reaction”,

– płyta ochronna na całej powierzchni podwozia – belly pan,

– niskoprofilowe kamery wsteczne zamiast lusterek,

– kształt felg pozwala na wypychanie powietrza na zewnątrz, co niweluje zawirowania bocznej części nadwozia,

– pionowe reflektory przednie i tylne z technologią światłowodową,

– unikalne światła do jazdy w dzień,

Luksus wyposażenia

– fotele w układzie 2+2 oraz deska rozdzielcza wykończone kontrastującym ze sobą, syntetycznym zamszem Winter White, a także skórą Midnight Black,

– zdobienie detali w polerowanym aluminium i drewnem o gęstej strukturze słojów,

– wykończenie wnętrza z materiałów ekologicznych, takich jak wykładzina z mieszanki wełnianej, jedwabne pokrycia zagłówków, zamsz z odpadów przemysłowych, itp.

– deska rozdzielcza korzystajaca z technologi diod OLED (Organic Light Emitting Diode),

– nawigacja z ekranem dotykowym i możliwością kontroli warunków wewnątrz samochodu, przyrządów na konsoli oraz systemów audio,

– regulowane, białe podświetlenie na suficie,

– unikalna procedura uruchamiania silnika, oferującą podświetlaną na niebiesko konsolę graficzną,

– ekrany wyświetlające informacje na temat generowania zasilania podczas hamowania, poziomu naładowania akumulatora oraz mocy silnika,

– brak lusterka wstecznego lub lusterek bocznych. Warunki wokół samochodu monitorowane są przez kamery wyświetlające obraz na ekranie umieszczonym wysoko na desce rozdzielczej, który zapewnia w pełni panoramiczny widok,

– zapłon uruchamiany przyciskiem i elektrycznie składane fotele przednie.

Dane techniczne i osiągi:

– podwozie: niezależne kolumny McPhersona, system Front Magnetic Ride, z tyłu wielowahaczowe zawieszenie z belką skrętną, tarczowy układ hamulcowy, system odzyskiwania energii podczas hamowania, elektryczne wspomaganie kierownicy,

– akumulator: Litowo-jonowy (z systemem zarządzania temperaturą chłodzonym cieczą), pojemność 16 kWh, czas ładowania poniżej 3 godzin w przypadku zasilania 240V,

– napęd: elektryczny, moc 120 kW, moment obrotowy 370 Nm,

– prędkość maksymalna: 161 km/h,

– zasięg silnika elektrycznego: maksymalnie 64 km.

źródło GM