Sprawny pojazd = większe bezpieczeństwo na drodze
Częstą przyczyną wypadków na polskich drogach jest brawura kierowców, wymuszanie pierwszeństwa oraz nadmierna prędkość.
A jaki wpływ na bezpieczeństwo ma stan techniczny aut?
W trakcie wakacji 2010 roku na polskich drogach doszło do ponad 7,8 tys. kolizji i wypadków. Jak podają policyjni eksperci oraz media, na naszych drogach nadal królują: brawura, niedostosowanie prędkości do panujących nad drodze warunków, wymuszanie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie, alkohol oraz brak wyobraźni. Nie możemy jednak zapominać, że także stan techniczny naszego pojazdu jest jednym z podstawowych warunków bezpiecznego poruszania się po drogach.
-Podczas kontroli sprawdzamy nie tylko trzeźwość kierowców, a także stan techniczny pojazdów. Kierowca niesprawnego samochodu może w najmniej oczekiwanym momencie stracić nad nim panowanie, doprowadzając do tragicznego w skutkach wypadku – wyjaśnia insp. Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji. – Pamiętajmy o tym, ze nawet kilkunastoletnie auto może być w dobrym stanie technicznym – pod warunkiem, iż właściciel nie oszczędza na przeglądach technicznych, niezbędnych naprawach oraz oryginalnych częściach.
Usterek technicznych, które mogą być przyczyną wypadków, może być wiele – począwszy od częściowo zapowietrzonego układu hamulcowego, na nieprawidłowej geometrii podwozia skończywszy. Eksperci Dekry, badając w ubiegłym roku pojazdy uczestniczące w kolizjach drogowych w Niemczech, aż w siedmiu procentach z nich stwierdzili usterki techniczne mające bezpośredni związek z zaistniałym wypadkiem.
Z pewnością zły stan techniczny samochodów jest czynnikiem mającym bezpośredni wpływ na dużą liczbę wypadków w Polsce. Regularne przeglądy techniczne to dla wielu użytkowników i nabywców pojazdów wciąż tylko konieczność czy obowiązek, a nie rutyna związana z odpowiedzialnym i bezpiecznym poruszaniem się po drogach. Po zakupie używanego samochodu, nabywca powinien zarezerwować co najmniej kilkaset złotych na dodatkowe badania i niezbędną obsługę techniczną pojazdu – uważa Marcin Świć, Dyrektor Serwisów Motoryzacyjnych Grupy Allegro. Dla statystycznego polskiego kierowcy stanowi to dosyć duży wydatek, jednak do świadomości kierowców musi dotrzeć fakt, że sprawne techniczne auto = większe bezpieczeństwo ich, pasażerów oraz innych uczestników ruchu!
Im starsze pojazdy, tym bardziej regularne powinny być wizyty ich właścicieli w warsztatach samochodowych. – Większość aut jeżdżących po polskich drogach to samochody wyprodukowane 5-10 lat temu. Są one wyjątkowo narażone na pozornie drobne, ale z punktu widzenia bezpieczeństwa znaczące usterki. Wprawdzie 60 proc. wystawianych na sprzedaż w serwisie otoMoto.pl aut jest wyposażona w ABS oraz poduszkę powietrzną, ale jest to obecnie zaledwie minimalne wyposażenie zapewniające nam bezpieczeństwo – podsumowuje Świć.
Wyniki analizy ogłoszeń opublikowanych na otoMoto.pl w pierwszym półroczu 2010 roku wskazują, że najczęściej na sprzedaż wystawiane są samochody z roczników 1998-2000. – Średnio auto w Niemczech dożywa 8 lat, przejeżdża 100 tys. kilometrów i z tamtejszych dróg „zjeżdża” na drogi Europy Centralnej i Wschodniej – dodaje Marcin Świć. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w krajach Unii Europejskiej około 70 proc. aut ma mniej niż 10 lat. W Polsce ta grupa wśród zarejestrowanych samochodów stanowi zaledwie 34 proc.
Ciszewski Public Relations