Odwilż na drogach w zimie
Odwilż, czyli okres ocieplenia, który następuje po okresie zamarzania, może trwać długo, lub nastąpić w ciągu kilku dni. jakie mogą być zagrożenia tego zjawiska na drogach? Na co zwrócić uwagę?
zg
Odwilż powoduje roztapianie się lodu lub śniegu, utrzymywanego wcześniej w stanie skupienia z powodu temperatur powietrza mniejszych niż 0 st. C. Powoduje to w zależności od intensywności zjawiska „zabłocenie” dróg śniegiem lub pojawienie się na nich dużej ilości wody.
Zazwyczaj w ciągu dnia, kiedy temperatura powietrza jest dodatnia, na drogach jest mokro, ale nie jest aż tak bardzo ślisko, by samochody z zimowymi oponami traciły przyczepność przy normalnym stylu jazdy. Oczywiście taki styl jazdy oznacza poruszanie się z dozwolonymi prędkościami, lub mniejszymi, w zależności od ilości błota pośniegowego oraz warunków na drodze.
Jednak wystarczy, że temperatura spada znów w granice zera, lub staje sie ujemna, a roztopiony śnieg czy lód zamarza ponownie. Przy gwałtownym spadku temperatury nawierzchnia może wyglądać tak, jakby nadal panowała odwilż, lecz jest to tylko złudzenie. Ulice i szose stają się wtedy jeszcze bardziej śliskie niż przed samą odwilżą, a jazda zaczyna przypominać ślizganie po lodzie. Taka sytuacja ma miejsce głównie późnymi popołudniami i wieczorami, zachodzące słońce i obniżanie się temperatury powietrza powodują szybkie zamarzanie wody z odwilży.
Dlatego w tym okresie dnia kierowcy powinni zwrócić na ten fakt szczególną uwagę. Jazda po odwiżly, po której następuje zamarzanie wody na jezdni lub błota pośniegowego, może powodować poślizgi w czasie zmiany toru jazdy, np. zmiany pasa ruchu lub jazdy po zakręcie, a także przy hamowaniu przed zakrętem i skrzyżowaniami, wtedy to często dochodzi do stłuczek między samochodem stojącym na światłach, lub przed rondem, a samochodem nadjeżdżającym z tyłu i próbującym wyhamować.
Każdy kierujący powinien także kontrolować co pewien czas temperaturę powietrza w ciągu dnia, głównie przed wyruszeniem w podróż, a jeśli samochód posiada termometr zewnętrzny, to również w trakcie jej trwania, dzięki temu może ocenić w pewnym stopniu stan nawierzchni i zmienić styl jazdy, aby jak najbezpieczniej dojechać do celu.
Zagrożeniem jakie jeszcze niesie odwilż jest korozja w samochodach, zwłaszcza starszych wiekowo oraz nowych, gorzej zabezpieczonych fabrycznie. Powodem tego jest sól, którą posypywany był śnieg, a która teraz zmieszana z wodą i pośniegowym błotem dostaje się we wszystkie zakamarki podwozia samochodu, powodując po pewnym czasie korozję, głównie rantów nadkoli i progów, a także krawędzi drzwi i błotników. W takim okresie można częściej korzystać z myjni samochodowych, dzięki którym sól jest zmywana, jednak niestety najczęściej za chwilę pojazd znów ulegnie zabrudzeniu.
W klimacie naszego kraju pogoda jest dosyć zmienna, więc odwilże i mrozy w ciągu zimy nie są rzadkością i może być ich coraz więcej w drugiej połowie zimowego okresu.