Wielki drift w małej skali
Drift jest techniką jazdy samochodem podczas kontrolowanego poślizgu. To również nazwa sportu samochodowego. Wielu kierowców zdaje sobie sprawę ze znaczenia tego określenia. Jednak postaram się przybliżyć to zjawisko i różne jego odmiany.
Drift jak każda dziedzina motoryzacji znajduje swój odnośnik w mniejszej skali. W przeciągu ostatnich lat zaczyna cieszyć się coraz większą popularnością wśród swoich mniejszych braci czyli modeli rc (radio control). Modele te mimo swych wymiarów ( skala 1:10 ) doganiają widowiskowością swoje pierwowzory, a niejednokrotnie popisy kierowców tych małych samochodów zaskakują nawet profesjonalnych drifterów. Jak to możliwe, że tak małe samochody są w stanie dorównać swoimi osiągami autom w naturalnej skali?
Profesjonalne modele rc są wiernymi kopiami dużych samochodów. Posiadają podobne układy napędu, zawieszenia i całą gamę modyfikacji, która umożliwia dostosowanie tych samochodów do jazdy w realnych warunkach. On-road, Off-road, Drift, Trial. Ja jednak przybliżę ideę driftu w tej mniejszej skali.
Nitro 3 Drift firmy HPI jest modelem przystosowanym do driftu i nie tylko. Model jest gotowy do jazdy od razu po wyciągnięciu z pudełka, ale najważniejszym atutem tego auta jest to, że można go modyfikować i dostosowywać do własnych potrzeb. Samochód wyposażony jest w silnik nitro o pojemności 3cm3 , który potrafi bez najmniejszego problemu rozpędzić model do prędkości 80km/h.
Umieszczenie silnika w centrum sprawia, że model jest wyważony co umożliwia nam płynne wchodzenie w manewr driftu i pozwala się łagodnie prowadzić w trakcie. Ciekawostką jest to, że napęd przenoszony jest na wszystkie koła i wbrew pozorom nie przeszkadza to w uzyskiwaniu idealnych poślizgów. Napęd przenoszony jest za pomocą dwóch półosi do przedniego i tylnego dyferencjału. Dzięki kolejnym metalowym półośkom cały napęd kierowany jest na koła. Układ napędowy jest łożyskowany. Dzięki takim rozwiązaniom straty przy przenoszeniu mocy od silnika do kół są zredukowane do minimum.
Jak już wcześniej pisałem samochód jest bardzo złożony i posiada podzespoły, które spełniają takie same funkcje jak w prawdziwych samochodach. Mamy możliwość regulacji geometrii kół, możemy zmieniać ich kąt, w zależności jaki efekt podczas jazdy chcemy uzyskać. Zawieszenie przednich i tylnych kół jest zbudowane na niezależnych wahaczach, co sprawia, że model idealnie sprawuje się na różnego typu powierzchniach.
Olejowe amortyzatory bez problemu pozwalają nam na zmianę właściwości. Wystarczy tylko zmienić olej, który się znajduje w środku i automatycznie zmieni nam się charakterystyka jazdy. Również liczne rodzaje sprężyn umożliwiają nam kombinacje przy specyfice zawieszenia. Możemy sprawić, aby zawieszenie było sprężyste lub sztywne dzięki czemu model będzie się prowadził tak jak chcemy, a my przy okazji zobaczymy jak dane ustawienie modelu mają wpływ na naszą jazdę.
Kolejnym elementem samochodu jak i modelu jest podwozie, które w tym przypadku jest wykonane z dwu i pół milimetrowego aluminium. Wszystkie podzespoły które znajdują się w tym autku zainstalowane są właśnie do niego. Elementem, który również w realnych zawodach samochodowych jak i modelarskich są opony. W przypadku driftu powinny być nisko profilowe i o dużej sztywności, dzięki temu zapewnimy sobie łatwe wprowadzanie auta w poślizg.
Oprócz mnóstwa opcji tuningu mechanicznego przy konkurencji takiej jak drift liczy się również wygląd naszego modelu. Karoserie są wykonane z lekkiego i wytrzymałego tworzywa, które nie pęka i nie rozsypuje się podczas typowych „stłuczek”. Różnorodność karoserii wzorowanych na prawdziwych samochodach, kolorów, naklejek, oświetlenia i innych dodatków sprawia, że kombinacji jest mnóstwo i tak naprawdę to jak będzie się prezentował taki model, zależy tylko i wyłącznie od naszej wyobraźni.
Fot./materiały: Hpi Polska