Studyjny Golf blue-e-motion | eko-aktualnosci | ekologia
Piątek, 10 Kwiecień 2020
Studyjny Golf blue-e-motion
Środa, 17 Listopad 2010 09:40

Volkswagen Golf blue-e-motion, napędzana wyłącznie silnikiem elektrycznym studyjna wersja najpopularniejszego europejskiego samochodu w historii, stanowi kolejny pomost do ery elektromobilności.


Pięciodrzwiowe i pięcioosobowe auto jest bezgłośnie napędzane wbudowanym z przodu nadwozia silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 85 kW/115 KM; moc ciągła wynosi 50 kW/69 KM. Tak jak wszystkie silniki elektryczne, także jednostka zastosowana w Golfie rozwija natychmiast bardzo wysoki maksymalny moment obrotowy (270 Nm). Rezultatem jest większa przyjemność z jazdy. Prąd do napędu silnika elektrycznego jest magazynowany w litowo – jonowej baterii o pojemności 26,5 kilowatogodzin.


Zależnie od stylu i warunków jazdy (m.in. używanie klimatyzacji i ogrzewania) obecnie stosowana bateria litowo – jonowa w Golfie blue-e-motion wystarczy na przejechanie około 150 kilometrów. Ostateczne dane dotyczące zasięgu Golfa blue-e-motion w wersji seryjnej Volkswagen poda dopiero w momencie rozpoczęcia produkcji. Jednak już zasięg 150 kilometrów spełnia w wielu przypadkach wymagania osób dojeżdżających z przedmieść do pracy w mieście. Na przykład w Niemczech według Głównego Urzędu Statystycznego 6 z 10 osób dojeżdża do pracy samochodem, z tego 45,8 procent pokonuje mniej niż 10 kilometrów w jedną stronę, następne 28,1 procent – między 10 a 25 kilometrów, a 16,2 procent ponad 25 kilometrów. Ponadto Golf blue-e-motion spełnia oczekiwania wielu osób świadczących usługi u klienta. Na krótkich odcinkach nieemitujący substancji szkodliwych Golf będzie również ekologicznym rozwiązaniem dla prywatnych użytkowników.

 



Z „żeglowaniem” mamy do czynienia, gdy jadący w sposób przewidujący kierowca zdejmie nogę z gazu. W tym przypadku praca silnika zostanie obniżona o tak zwaną zerową linię momentu obrotowego, aby samochód mógł toczyć się z możliwie jak najmniejszymi oporami. Przy tym, dzięki rekuperacji Golf blue-e-motion odzyskuje energię kinetyczną, a jednocześnie dysponuje wystarczającym potencjałem, aby wykonać szybki manewr wyprzedzania. O właściwościach dynamicznych tego auta może świadczyć jego przyspieszenie: od 0 do 100 km/h Golf blue-e-motion przyspiesza w 11,8 sekundy.

 



30 modułów baterii składających się ze 180 ogniw litowo – jonowych (pojemność: 26,5 kWh) studyjnego modelu, wbudowanych jest odpowiednio do architektury samochodu w podłogę bagażnika, nie redukując pojemności bagażnika, która wynosi 275 litrów.

Na wskaźniku kW (zamiast klasycznego obrotomierza) kierowca może sprawdzić, ile energii samochód pobiera przy aktualnym wciśnięciu pedału gazu. W tym okrągłym wskaźniku znajduje się także informacja o zasięgu. Kolejny mały zegar, w umieszczonym tradycyjnie z prawej strony prędkościomierzu, pokazuje informacje o poziomie naładowania baterii.

 

 



Golf blue-e-motion posiada trzy profile jazdy: Normal, Comfort+ i Range+. W profilu Comfort+ do dyspozycji jest pełne 85 kW i w tym trybie Golf blue-e-motion może rozwinąć prędkość 135 km/h. Gdy kierowca włączy profil Normal, moc zostanie obniżona do 65 kW, a prędkość maksymalna do 115 km/h. W trybie Range+ moduł sterowania silnika zredukuje moc do 50 kW i w tym przypadku prędkość maksymalna wyniesie 105 km/h. Jednocześnie całkowicie wyłączona zostanie klimatyzacja. Wybrany profil jest wyświetlany na wskaźniku wielofunkcyjnym (MFA).

Sercem układu napędowego jest ważący 80 kilogramów silnik elektryczny wraz z przekładnią i mechanizmem różnicowym. Za zarządzanie energią odpowiedzialny jest wysokowydajny falownik impulsowy, który razem z przetwornikiem DC/DC 12-woltowej sieci elektrycznej i urządzeniem ładującym, jest połączony w jeden zintegrowany napęd. Cały zespół jest stosunkowo lekki i kompaktowy. Świadczy o tym chociażby fakt, że pięciodrzwiowy i pięcioosobowy Golf blue-e-motion, mimo ciężkich baterii, waży 1.545 kilogramów, czyli tylko o 205 kilogramów więcej, niż porównywalny Golf BlueMotion z TDI i DSG.

 

 




Silnik elektryczny
Moc (maks./ ciągła) 85 kW/50 kW
Maks. moment obrotowy 270 Nm

Przekładnia/opony
Przekładnia EQ 210 (przekładnia 1-biegowa)
Napęd na przednią oś
Rozmiar opon 205/55 R16

Osiągi
0 – 100 km/h 11,8 s
Prędkość maksymalna (w trybie Comfort+) 135 km/h

 

 

Volkswagen

 

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.