 21 stycznia br. w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odbył się briefing prasowy Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Inspekcji Transportu Drogowego na temat światowych doświadczeń w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym kwestii nadmiernej prędkości i użycia fotoradarów.
W briefingu, obok Sekretarza Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Macieja Mosieja oraz Głównego Inspektora Transportu Drogowego Tomasza Połcia, wziął udział profesor Raymond Franklin Soames Job – ekspert w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego; Dyrektor Instytutu Międzynarodowego Systemu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Dyrektor Zarządzający Global Road Safety Solutions, Dyrektor Wykonawczy Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Australii oraz profesor Uniwersytetu Nowej Południowej Walii (Transport i Bezpieczeństwo Ruchu). Byłem zaangażowany w przygotowanie Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020, wraz z wieloma innymi specjalistami. Program jest dobrze skonstruowany, obiera ambitne cele - powiedział profesor Job podczas briefingu. Oceniając NPBRD w kontekście przeciwdziałania skutkom nadmiernej prędkości przy użyciu fotoradarów i odcinkowego pomiaru prędkości, prof. R. Job wskazał na międzynarodowe doświadczenia w tym zakresie, podając m.in. przykład Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii, gdzie zastosowanie systemu fotoradarów znacząco przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i przełożyło się na spadek liczby wypadków i ofiar śmiertelnych. Montowanie kamer monitorujących prędkość znacząco przyczynia się do spadku liczby śmiertelnych wypadków drogowych. Ich efektywność jest niezaprzeczalna - dodał.  W ocenie prof. R. Joba, połączenie w Polsce fotoradarów stacjonarnych i mobilnych wynika z najlepszych praktyk międzynarodowych. Fotoradary są ważnym elementem obniżającym prędkość na drogach, a co za tym idzie, wydatnie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa. W parze z tymi działaniami musi iść edukacja i kampanie społeczne. Konieczna jest także zmiana mentalności kierowców. Większość przekraczających prędkość uważa się za bardzo dobrych kierowców. Uważają, że restrykcje i ograniczenia prędkości są dla innych kierowców, którzy jeżdżą zbyt szybko i stwarzają zagrożenie. W przygotowanej przez prof. Joba prezentacji zostały przedstawione przyczyny i uwarunkowania związane z wypadkami, w których występowała nadmierna prędkość, poparte badaniami przeprowadzanymi przez międzynarodowe zespoły ekspertów w dziedzinie brd. Zbyt duża prędkość przyczynia się do zwiększenia liczby wypadków. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości tylko o 5 km/h powoduje dwukrotne zwiększenie ryzyka wystąpienia wypadku drogowego. Jako jeden z przykładów prof. Job wskazał sytuację, w której dwa samochody: 1 rozpędzony do prędkości 110 km/h, 2 jadący z prędkością 100 km/h muszą gwałtownie zahamować przed przeszkodą. Biorąc pod uwagę okoliczności, w tym czas potrzebny na reakcję, wciśnięcie pedału hamulca i sam proces hamowania, będzie oznaczać, że gdy 1 samochód zatrzyma się, 2 będzie wciąż jechał z prędkością 59 km/h. Prezentacja "Speed Enforcement in Poland" *** Raymond Franklin Soames Job Dyrektor Instytutu Międzynarodowego Systemu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (International Safe System Institute for Road Safety); Dyrektor Zarządzający Global Road Safety Solutions; Dyrektor Wykonawczy Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Australii; Profesor Uniwersytetu Nowej Południowej Walii, Transport i Bezpieczeństwo Ruchu; 32 - letnie doświadczenie w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego sprawiło, że Raymond Job posiada szerokie doświadczenie w zakresie tworzenia strategii, doradztwa, opracowywania polityki, regulacji oraz tworzenia przepisów oraz programów bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) poprzez badania i ocenę dot. brd, nauczania, współpracę ze środkami masowego przekazu w zakresie zmiany zachowań uczestników ruchu drogowego. Będąc dyrektorem Wydziału Badań Zdrowia i Psychologii Bezpieczeństwa Uniwersytetu w Sydney prowadził badania, konsultacje oraz doradztwo polityczne w zakresie wszystkich aspektów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Był liderem ponownego wprowadzenia systemu mobilnych fotoradarów w Nowej Południowej Walii oraz przeglądu bezpieczeństwa autostrad Nowej Południowej Walii, co doprowadziło do znacznego polepszenia warunków bezpieczeństwa na drogach zmniejszając liczbę zabitych i rannych każdego roku. Raymond Job był członkiem komisji Zgromadzenia Ogólnego ONZ, która opracowała i ogłosiła Dekadę działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 2011-2020. Członek (Krajowego) Stałego Podkomitetu Bezpieczeństwa; były Przewodniczący Krajowej Grupy Wykonawczej Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nadzorującej rozwój bezpieczeństwa ruchu drogowego w Australii i Nowej Zelandii, włączając w to współtworzenie australijskiej Strategii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011-2020. Raymond Job oprócz doradztwa w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w wielu stanach Australii, pracował dla Banku Światowego, Organizacji Narodów Zjednoczonych, Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) i OECD. Wydawał recenzje na temat brd, udzielał porad oraz prowadził szkolenia i warsztaty w wielu krajach, np. Australii, Malezji, Kuwejcie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, na Ukrainie, w Nowej Zelandii i USA. W swoim dorobku ma ponad 350 publikacji naukowych, setki artykułów prasowych na temat swojej pracy oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego, co zbudowało jego międzynarodową reputację w dziedzinie nauki i oceny w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz psychologii zdrowia publicznego. Jego prace naukowe zostały opublikowane w czasopismach i książkach bezpieczeństwa ruchu drogowego w wielu krajach, m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Szwajcarii, Szwecji, Francji, Hiszpanii, RPA, Nowej Zelandii, Korei Południowej, Japonii i Rosji. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej |