Mazda 3 z systemem i-stop | aktualnosci | aktualnosci
Piątek, 25 Wrzesień 2020
Mazda 3 z systemem i-stop
Środa, 01 Lipiec 2009 00:00

Mazda jest wierna strategii „odpowiedzialnego Zoom-Zoom”. Wprowadzając unikalny układ start-stop, nazwany „i-stop”, w nowej Mazda3 MZR 2,0 DISI, robi następny krok w tym kierunku. Ten innowacyjny system jest połączony z technologią bezpośredniego wtrysku benzyny w nowej Mazdzie3, umożliwiając połączenie przyjemności z jazdy i małej szkodliwości dla środowiska.

 

 

źródło Mazda

 

W tym unikalnym systemie użyto energii spalania w celu powtórnego rozruchu silnika, z niewielką pomocą rozrusznika i użyciem minimalnej ilości paliwa. W tym celu bardzo precyzyjnie są zgrywane ze sobą: położenie tłoków i wału korbowego, otwarcie zaworów i działanie układu bezpośredniego wtrysku benzyny. Pomoc elektrycznego rozrusznika jest potrzebna tylko na początku powtórnego rozruchu. Inicjujący zapłon i impuls przekazany na wał korbowy są wystarczające do nadzwyczaj płynnego rozruchu silnika, ekonomicznego pod względem zużycia paliwa i dwa razy szybszego niż w konwencjonalnych układach start-stop.

W połączeniu z bezpośrednim wtryskiem benzyny, optymalizacją aerodynamiczną nadwozia i innymi zabiegami, nowy układ i-stop zmniejsza średnie zużycie paliwa w nowej Mazdzie3 2,0 DISI o 14%, w porównaniu z modelem pierwszej generacji z konwencjonalnym silnikiem benzynowym 2,0.

 

 

 

 

Oszczędność paliwa bez poświęcania przyjemności z jazdy

Celem koncepcji Mazdy „Zoom-Zoom” jest zapewnienie przyjemności prowadzenia samochodu. Firma wkłada coraz więcej wysiłku, by to osiągnąć i jednocześnie zmniejszyć szkodliwe oddziaływanie na środowisko. Kiedy konstruktorzy Mazdy rozpoczęli prace nad odnowieniem całej gamy modeli, przyjęli prostą zasadę: samochód, który się nie porusza, nie powinien emitować żadnych szkodliwych substancji. To doprowadziło do wprowadzenia opracowanego przez Mazdę układu start-stop, który w Europie debiutuje w nowym silniku 4-cylindrowym 2,0- DISI w nowej Mazdzie3.

Układ i-stop w benzynowej wersji 2,0 z wtryskiem bezpośrednim nowej Mazdy3 włącza się automatycznie po każdym rozruchu silnika. Kierowca może go wyłączyć przyciskiem na tablicy rozdzielczej. Działanie układu nie jest zauważalne po rozpoczęciu jazdy. Tylko wtedy, gdy pojazd zatrzymuje się, a kierowca wciska pedał sprzęgła, silnik wyłącza się automatycznie. Zielona lampka kontrolna w zestawie wskaźników wskazuje kierowcy, że układ start-stop wyłączył silnik. Kiedy samochód jest nieruchomy, nie zużywa paliwa. W celu powtórnego rozruchu kierowca wciska pedał sprzęgła, silnik włącza się automatycznie.

Układ i-stop Mazdy nie jest kolejną odmianą któregoś z systemów dostępnych obecnie na rynku. Jest to całkowicie unikalne rozwiązanie opracowane samodzielnie przez Mazdę, w którym rozrusznik elektryczny jest potrzebny tylko w początkowej fazie powtórnego rozruchu. W swej zasadzie i-stop wykorzystuje zalety technologii bezpośredniego wtrysku paliwa do powtórnego rozruchu silnika i to właśnie czyni układ Mazda i-stop tak wyjątkowym.

 

 


 



Po zatrzymaniu nowej Mazdy3, układ sterujący silnika nie wyłącza go, dopóki nie wyrówna się objętość powietrza w cylindrach, w których tłoki są w suwach sprężania i rozprężania. Kierowca tego nie zauważy, bo trwa to ułamek sekundy. W tym procesie jeden tłok znajduje się w górnej pozycji, optymalnej do powtórnego rozruchu, który rozpoczyna się od wtryśnięcia paliwa wprost do cylindra, jego rozpylenia i zapłonu, co spowoduje ruch tłoka do dołu. W tym samym momencie rozrusznik dodaje niewielki impuls poruszając wał korbowy. Oba te zjawiska razem powodują bardzo szybki powtórny rozruch silnika.

Zadecydowano, by nie używać wyłącznie energii spalania do powtórnego rozruchu, po drobiazgowym wyliczeniu, jak dużo paliwa jest do tego potrzebne. Konstruktorzy Mazdy zorientowali się, że użycie jedynie energii spalania wymagałoby nie tylko precyzyjnego ustawienia silnika przed odcięciem zapłonu, ale także dokładnego usunięcia spalin z komór spalania. Oznaczałoby to dłuższą pracę silnika w fazie jego wyłączania, co powodowałoby większe zużycie paliwa. Unika się tego dzięki pomocy rozrusznika elektrycznego.

Współpraca tego rodzaju mechanizmu powtórnego zapłonu z impulsem rozrusznika wymaga bardzo precyzyjnych czujników i sterowania silnikiem. Układ Mazda i-stop monitoruje położenie tłoków w każdym cylindrze i w ciągu ułamka sekundy od wyłączenia silnika wylicza, w którym cylindrze najlepiej zainicjować zapłon umożliwiający powtórny rozruch.

 

 


 



Konwencjonalne układy wykrywają cylinder, w którym tłok znajduje się w górnym położeniu, po obróceniu wału korbowego przez rozrusznik elektryczny, co wymaga dodatkowej energii i opóźnia powtórny rozruch. Układ Mazdy działa inaczej: rozpoczyna rozruch natychmiast, trwa on 0,35 s, dwukrotnie szybciej niż w układach konwencjonalnych.

Dzięki temu rozruch w nowym silniku Mazda3 2,0 DISI jest tak płynny i cichy. Ponieważ czas pracy rozrusznika elektrycznego jest ograniczony do minimum, powtórny rozruch następuje bez straty czasu, drgań i hałasu. Nowy silnik Mazdy jest pierwszym silnikiem tłokowym, który tak szybko się uruchamia.
Nowa Mazda3 2,0 i-stop spala średnio jedynie 6,8 l/100 km, 14% mniej niż z konwencjonalnym silnikiem benzynowym 2,0 z wtryskiem paliwa do kolektora dolotowego w samochodzie poprzedniej generacji. Emituje 159 g CO2/km i spełnia normę Euro V. Przy tym, dzięki mocy maksymalnej 111 kW/151 KM przy 6200 obr./min i momentowi 191 Nm przy 4500 obr./min oraz 6-biegowej skrzyni ręcznie sterowanej zapewnia sportowe osiągi.

Użycie układu i-stop w istniejącym silniku wymagało tylko niewielkich modyfikacji. Poza zmianami w układzie sterowania silnikiem był potrzebny specjalny, bardziej precyzyjny czujnik położenia wału korbowego. Z pomocą tego czujnika i-stop może zatrzymać wał w idealnej pozycji do powtórnego rozruchu, odcinając wtrysk paliwa, zamykając przepustnicę i używając alternatora jako „hamulca”.
W celu zapewnienia ciągłego zasilania elektrycznego, zwłaszcza podczas wyłączania i ponownego rozruchu silnika, Mazda3 2,0 i-stop ma dwa akumulatory. Główny jest podstawowym źródłem napięcia, pomocniczy jest używany wyłącznie do rozruchu silnika.

 

 


 

 

Kiedy i-stop wyłącza silnik, oświetlenie, system audio i inne odbiorniki nadal pracują (pompa oleju i wodna są napędzane konwencjonalnie od wału korbowego, wspomaganie kierownicy wymaga pracy silnika ze względu na duży pobór prądu). Zasilanie wentylacji i klimatyzacji jest bardziej złożone: wentylacja i kontrola temperatury są zawsze włączone, ale bez pracy silnika mają ograniczony zakres działania, ponieważ sprężarka klimatyzacji jest napędzana od wału korbowego i niezbędny jest przepływ płynu chłodniczego przez wymienniki. Jeśli kierowca wymaga pełnego działania układu chłodzenia, i-stop wykrywa to i dokonuje ponownego rozruchu silnika. Działanie wszystkich układów nie jest zakłócone przy ponownym rozruchu.

I-stop nie wyłączy silnika w czasie jego nagrzewania, tak by układ oczyszczania spalin osiągnął optymaną temperaturę pracy i skuteczność. To samo dzieje się na pochyłości: jeśli spadek przekracza 14%, silnik nie jest wyłączany dla bezpieczeństwa.

 

  

 

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.